miami-washington.reismee.nl

St.Augustine

Vroeg in de middag arriveerden we in St. Augustine aan de atlantische kust van FL. Mooie plaats op de North Beach Camp Resort waar onze buurman ons uitbundig welkom heette " in heaven", daarna niks meer van hem en z'n minstens 30 jaar jongere tortel gemerkt... Het was schitterend en warm weer en we hoefden alleen maar de weg over om aan het strand te komen, zeewater tintelend fris en hoge golven, heerlijk! Daarna macaroni gegeten en wat gelezen. WiFi was alleen rond receptie en zwembad, dat was dan wel weer jammer.

Donderdag wilden we met een taxi naar het historische centrum van sA , maar het bleek dat je ook gratis kon worden opgehaald en dan moest je een rondtoer in zo'n ietwat oubollig treintje maken. Het was wel informatief. Uiteraard even st.Georgestreet ( de hoofdstraat) doorgewandeld. Toen we een ijsje kochten trok het meisje er spontaan twee dollar af, military discount zei ze. Peter droeg nl. zijn pet die hij een paar jaar geleden in een militaire soos waar wij eigenlijk niet eens mochten komen had gekregen. Die pet gaat nu niet meer af, haha. Na de toer werden we weer keurig terug gebracht en nog even de zee in, maar die was ons iets te wild. 's Avonds naar een restaurant in de buurt gewandeld (Aunt Kate's) en lekker gegeten, een enorme houtskoolgegrillde steak, eerst alle randen vet eraf gesneden, toen bleef er nog een goede biefstuk over, daarbij coleslaw, (what else) en frieten van enorme aardappels. Toen we daar zaten brak er een geweldig onweer los, maar toen we teruggingen was het droog. Alleen lagen onze schoenen allemaal nog buiten en stonden de dakluiken open, je snapt het al.

Panasoffkee Lake

Vlanmorgen 9.00 reden we richting Cedar Key, dus naar het noorden. Het had vannacht flink geregend, maar de temp nog steeds rond de 30 graden. Onderweg bleef het bewolkt zodat Cedar Key aan de kust geen meerwaarde had en wij iets het binnenland zijn ingedoken omdat we sowieso op st.Augustine afkoersen aan de atlantische kant van FL. Prima KOAcamping gevonden bij Lake Panasoffkee. Iets van de kust af worden de prijzen ook gelijk normaler. Een behoorlijk grote was gedraaid, lekker fris. Deze camping ligt aan het meer waar vanmiddag dus een grote alligator zwom, wat mooi. We zijn vanmiddag nog even het zwembad ingesprongen om wat af te koelen hoewel het water ook rond de 30 zit. Daarna zijn we drie mijl verder naar Catfish Johnny's restaurant gereden en hebben daar lekkere catfish (meerval) gegeten, we dachten 1 vis te krijgen maar er lagen er 3 op ons bord, volgens de serveerster was het wel de bedoeling dat we met een volle maag vertrokken, dat is aardig gelukt: we zitten gewoon na te hijgen.

Ontzettend veel eekhoorns rond de camper, helaas ook weer de niet te vermijden muggen. Morgen op weg naar de andere kust dus FL recht oversteken. Helaas heeft deze camper geen usb-aansluiting op de radio zodat de 4 meegebrachte stickjes ( met dank aan Jan) muziek onze ritten niet kunnen opleuken. In plaats daarvan veel geleuter en weinig muziek.

Naples2

Vandaag zijn we naar Naples gereden, een ritje van ongeveer 15minuten. Parkeerplek in de schaduw gevonden en op stap. Na 10 minuten begon mijn grote teen een vervelend pijntje te vertonen , dus terug naar de camper voor inspectie: was er een heel klein scherp steentje im nijn teen gaan zitten. Dokter Peter even de snee schoongemaakt en pleister erop. Het leek ons toch verstandiger om de sightseetrolley te pakken en zo de stad wel bekeken. Alles zag er nogal peperduur uit. Na de toer zijn we Tin City nog even ingewandeld, de gebruikelijke toeristenkoopwaar, tja, het is ook nooit goed. Terug op de KOA even afgekoeld in het zwembad waar de voertaal nederlands lijkt, nog veel families met kinderen die even een rondje Florida doen in de meivakantie.

maaltijd: kipprut met paprika, ui en rijst, dikke griekse yoghurt.

Naples

Zondag Key Largo uitgereden naar Naples aan de westkust van FL, nadat we de drukke US1 verruild hadden voor de 41 werd het heerlijk rustig op de weg, we reden strak aan de noordrand van de Everglades langs en zijn onderweg gestopt voor een tochtje in een airboat door de EG, dat was meer voor de fun dan om wild te spotten, die dingen maken zo'n herrie dat ze oordoppen uitdelen en de snelheid is erg hoog. Maar daarom nog wel leuk! We waren rond 3en op de KOAcamping bij Naples. Het is nog steeds erg heet, rond de 30 graden en daarom even lekker in het zwembad geplonsd en een glaasje bier/wijn naar binnen laten zakken.. Oh ja, amerikanen die hier wonen vertelden ons trots dat ze een huis hadden met spciale "noseeums-screens" want zo dicht bij de EG hadden ze daar veel last van. Wij hebben ons lesje geleerd en houden alles potdicht en de airco aan.

maaltijd: tomatensoep, groene asperges, ham ei, aardbeien ( 2 halen 1 betalen)

Key Largo

Rustig aan vertrokken, 10.00 uur dus en weer de Overseas Highway op met prachtige uitzichten. een uurtje op het strand gelegen bij Honda Bahia Beach, dat behoorlijk druk was want weekend...Onderweg naar de camping gestopt bij John Pennekamp Coral Reef State Park, een hele mondvol. In het kort: voor de kust ligt een koraalrif dat beschermd wordt. Normaal vaar je er heen op een boot met glasbodem, maar uitgerekend als wij er zijn vaart hij niet. Dat viel dus tegen.. We hebben een film over het rif gezien, mooi maar lang. Ook hebben we het Aquarium met koraal en bonte vissen bekeken. Daarna naar de Publix voor de nodige boodschappen en toen de camping opgezocht. Calusa Camp Resort. De wereld van het poen! Bij iedere staanplaats een golfkar ( bij eentje dus niet). De jachthaven mudjevol met dure boten, de economie trekt kennelijk aan. Wij hadden een staanplaats met gasbbq, aanrecht om de gevangen vis schoon te maken , alleen vangen wij onze vis in de supermarkt, een zitje met bankje , stoelen en rieten afdak. twee enorme biefstukken in de pan gebakken en een bak sla, aardbeien als dessert. We zijn de noseeums kwijt dus goed geslapen!

Key West

Vanmorgen de bus naar het centrum genomen, seniorprijs 50ct voor een rit van drie kwartier, daar hoef je bij Arriva niet mee aan te komen. De Duvallstraat is een shoppingparadijs, veel kleine winkeltjes, cafeetjes en wel leuk, al hebben sommigen een vrij agressieve verkoopstijl (ze sleuren je naar binnen, drukken je in een stoel, smeren creme op je gezicht en roepen dan dat een pot maar 150$ kost ). We hebben de hop on hop offbus genomen, altijd een goed middel om de bezienswaardigheden van een stad te zien. Deze chauffeur maakte er een show van, heel vermakelijk We hebben het zuidelijkste puntje van de VS bezocht, Cuba nog maar 90 mijl verderop, veel mooie huizen gezien etc. Na afloop een biertje en een mojito gedronken op een terras en lekker vis ( snapper) gegeten. Bus teruggepakt en om 19.30 weer terug. Door de hitte 30 graden en de vochtigheidsgraad van 90 % best een beetje vermoeiend, dus op tijd naar bed. Morgen rijden we naar een andere plaats met zo'n magische naam ( tenminste als je van de Beach Boys houdt): Key Largo.

Naar Key West

Vanmorgen dus noodgedwongen op tijd vertrokken. Key West stond nog op de bucketlist. De Keys zijn een hele rits eilanden voor de kust verbonden door bruggen, aan de linkerkant de Atlantische Oceaan, aan de rechterkant de Golf van Mexico. In KW ons gemeld bij Boyds camping. Mooie maar wel dure camping (125$ per nacht). 's Middags bij het zoutwaterzwembad nog een powernap gedaan en wat gezwommen. Morgen gaan we KW verkennen.

de Everglades

Woensdagmorgen na het ontbijt de eekhoorntjescamping verlaten om naar de Everglades te rijden. Het is een enorm groot moerassig gebied met veel wild en muggen. Mosquitolevel very high stond op het bord bij de ingang, dus hebben we een bus DEET gekocht en het nodige spuit- en smeerwerk verricht. Toen het park ingereden bij Homestead aan de noordoostkant. Al snel een hike gedaan waar we een alligator op ons pad vonden. Hij keek ons vals aan maar snapte wel wie hier voorrang had. De muskieten zijn hier enorm: ter grootte van een motvlinder. Maar de DEET werkte , geen centje last.

's Middags toen we bij Flamingo Bay in het uiterste zuiden arriveerden vertrok er net een toerboot, we konden nog net mee voor een tocht van twee uur door de Floridaase Biesbosch. Veel kroks, veel reigerachtigen, een jonge haai, een visarend en helaas geen zeekoeien. Een mooie tocht. in Flamingo Bay is een van de twee campings in de EG en daar vonden we een plek, eenvoudig, alleen electriciteit. 's Avonds wat zitten lezen met deuren en ramen open vanwege de klamme warmte. Wisten wij veel dat het daar wolkte van de hรฉle kleine mugjes ( zo klein dat ze hier noseeuums worden genoemd) en dat die gewoon door de hor heen kruipen en dat de lamzakjes steken als een grote. We hebben geen oog dicht gedaan en armen en ruggen zien eruit als een heuvellandschap, en jeuken!

Daarom 's ochtends op tijd op de vlucht geslagen.